Sabtu, 05 Maret 2016

piwulang asthabrata




PIWULANG ASTHABRATA

Kepemimpinan ( leadership) minangka perangan wigati kanggo mujutake peradapan bangsa supaya bisa luwih maju. Sarat baku kanggo mujutake kepemimpinan kang becik kanti cara weruh lan mangerteni etika kepemimpinan. Indonesia tumeka saiki isih diadhepake krisis maneka bidang, salah sawijine krisis kang paleng katon yaiku krisis kepemimpinan kahanan kepemimpinan ing Indonesia saya suwe saya mirisake. Watak, wantu, lagu, lan lageyan para pemimpin ing jaman modern iki akeh kang kurang prayoga kanthi migunakke cara-cara “Sengkuni” . weruh lan mangerteni konsep kepemimpinan tradisional jawa kang ngandhut piwulang moral dirasa dibutuhake. Piwulang moral ngenani prinsip kepemimpinan sajrone taradisi jawa diandharake ing maneka reriptan kasusastran, salah sawijine ana ing piwulang Asthabrata.
Piwulang Asthabrata iku ana ing siklus carita Ramayana tinemu nalika Rama Wijaya paring pitutur marang Raden Barata kang bakal ngganti jumeneng nata ing Ayodya lan Wibisana nalika dadi nata ing Alengka utawa Singgela sasurude Prabu Dasamuka. Piwulang iki bisa minangka pandom, dene wos ing piwulang pemimpin kudu mengkani lan muhoni watake dewa 8 sarta wolu sifat unsur alam. Tembung Asthabrata saka tembung “Asta” kang tegese wolu, lan “Brata” tegese laku. Dene jlentrehe mangkene:
1. Surya ( srengenge)
Srengenge iku ora pilih kasih, kabeh sing ana ing alam donyo diwenehi sorot, diwenehi panguripan. Ategese dadi pemimpin kudu adil, ora pilih kasih, ora mbahu kapine, ojo emban cindhe emban siladhan, ojo gampang molah malih panemune, esok dele sore tempe, tansah teteg lan nuhoni marang sakabehing ucape, supaya adhahane ora dadi bingung.
2. Candra ( rembulan)
Padhang njimblang sorote maweh daya adem lan jinem nagning uga dadi cecoloking laku. Ojo nyawang kawula among sarana suasana kang padhang, nanging njeroning peteng uga gagapana, endi sing marakake dadi pepeteng sirnakno sarana sing seming rasa adedasar gelem kurban kang sepi ing pamrih, rame ing gawe. Kanthi mengkono, pemimpin iku kudu paring pepadhang marang kawula sing nandang peteng (susah atine), adhedasar rasa trisna lan welas asih.
3. Sudama (lintang)
Lintang bisa kanggo pandom tumrap para among tani sarta misaya mina, sunare pating galenbyar. Kabeh mau menehi pralambak menawa pemimpin dadiyo lintang sing tansah menehi sesuluh marang andhahane, bisa membat mentul pamikire trep karo kahanan alus budi pekertine landhep panggraitane, njunjung sesanti ing ngarsa sung tuladha,bisa kanggo patuladhan para andhahane, ora seneng pamer, lelemeran, ngumbar tetembungan sing bisa nuwuhake congkrah wong siji lan sijine.
                                                                         
4. Himandha (mega/mendhung)
Pemimpin kudu bisa paring dalan tumujuning kamulyan lan katentreman para kawulane, ambeg adil paramartha, kersa paring ganjaranmarang sapa wae sing bisa gawe tentrem lan pinunjul ing samubarang karya, uga paring paukuman marang sapa wae sing pancen luput, tanpa pilih sanak kadhang, wong cinaket lankudu bisa mbedakake wong sing api-api trisna lan wong sing pancen gelem bela lair lan batine. Ojo gampang kegiwang dening tetembungan becik ing lahire sebab kabeh mau bisa dadi racun.
5. Kisma (lemah)
Lemah iku tansah dedana lan gawe bungahing manungsa. Lemah ora tau serik, ora sambat nanging malah dadi sumbering panguripaning titah ing ngalam donyo iki. Tegese pemimpin iku tansah sabar ora gampang nesu, menawa diwenehi panyarue utawa kritik lan pamrayoga/saran, nagnging pemimpin kudu sabar kaya dene lemah kejaba iku pemimpin kudu seneng weweh marang sok sopo wae, marang wong sing diayomi, ora cetil, ora owelan, kudu iklas lahir lan batine. Saengga wong sing ana sakiwa tengene rumangsa antuk panguripan saengga dadi tentrem uripe. Sabecik becike wong urip, yen bisa migunani uripe kanggo wong liya.
6. Dahana (geni)
Geni nduweni watak pambrasta. Watak iki ana ing sambung rapete karo kawibawan. Pemimpin kudu bisa nyingkirake angkara murka, kaya geni sing bakal ngobong opo bae lan bakal gawe srinane tumindak ala ing alam donya ndandani tumindak kang nista, njejekake bebener. Pemimpin kudu bisa ngrampungake nganggo kawibawane. Ora mung bisa ngluputake nagging kudu bisa menehi tuladha sing bener lan utama.
7. Tirta (banyu)/ samudra (segara)
Watake banyu iki tansah adem, mili mangisor uga dadi sumbering panguripan manjing ajur ajer manut kahanan.tegese dadi pemimpin kudu bisa ngayomi andhahane, satemah andhahane rumangsa ayem, adem, lan tentrem. Menawa ana perkara kudu ditlusur luwih disik, ojo gampang nibakkake pangancam marang wong sing dianggep luput. Kudu bisa milahake tumindak nista, madya lan utama kanthi pikiran kang wening.
8. Maruta (angin)
Angin ikku ana ing ngendi wae, karepe pemimpin iku ora mbedakake kawulane bisa momong marang kawula ing papan ngendi wae. Wataking angin kang alon –alon rumangsa sumilir. Ngemu teges yen pemimpin iku anggone ngawat-awati sakabehing tumindake andhahane ojo ngawitarani, yen cubriya yo ojo dikaton katonake saengga andhahane dadi ora jenjem anggone nindakake pakaryan. Pemimpin kudu bisa manjing ajur ajer. Yen ana andgahan sing para wadulan, kudu ditlesih lan ditliti priksa luwih disik. Menawa ana sing kaanggep luput wenehana pangapura kanthi legawa, bebasan sing jembar segarane.



Sumber : lks Bahasa Jawa kelas IX semester 2 SMP/MTs

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Pola Interaksi organisme, simbiosis,kompetisi,netralisme,predasi, antibiosis

POLA INTERAKSI ORGANISME 1. Simbiosis Simbiosis adalah hidup bersama dari organisme-organisme berbeda dalam hubungan erat. Mas...